Sdílejte
Nové programové prohlášení vlády je obecným dokumentem plným frází a floskulí. U většiny bodů chybí způsoby praktického provedení. V celém rozsáhlém dokumentu lze ale najít i opatření, která mohou představovat ohrožení pro podnikatelský sektor nebo českou ekonomiku jako takovou.
Komentář
17.05.2018

Účetní triky jako důchodová reforma

Rodící se koaliční vláda představila programové prohlášení. V tom najdeme například příslib toho, že vláda provede skutečnou reformu důchodovou systému. Místo konkrétních opatření se ale pouze dočítáme, že vláda oddělí důchodový účet od státního rozpočtu. Tento krok je ale jen účetním trikem a důchodový systém nijak konkrétně a hmatatelně neřeší. V současné době je sice důchodový účet v mírném přebytku (v roce 2017 se jednalo o 0,9 miliard, zatímco ještě v roce 2016 vytvořil deficit ve výši 16 miliard), vše se ale brzy změní, jelikož v následujících letech se kvůli demografické situaci nevyhnutelně dostane znovu do deficitu, který bude prudce narůstat.
Pokud by byl důchodový účet skutečně prakticky oddělen od státního rozpočtu, pak by jakékoliv transfery ze státního rozpočtu nebyly možné. Důchodový účet by musel fungovat zcela samostatně a nezávisle. Znamenalo by to jediné, na tomto účtu by byl permanentní nedostatek peněz. Důchodci by tak své důchody dostávali se zpožděním, popřípadě by se musely v systému narychlo udělat různé úpravy. Například by vláda musela zvýšit pracujícím sociální pojištění nebo naopak důchodcům snížit jejich penze.

Rozvoj vysokorychlostního internetu

Kromě obvyklých floskulí o digitalizaci Česka v programovém prohlášení chce nová vláda investovat do vysokorychlostních sítí. V minulém roce přitom vláda ČSSD, ANO a Lidovců uvedla, že chce utratit až 14 miliard korun na budování vysokorychlostních sítí prostřednictvím evropských dotací. Malé firmy přitom důrazně varovaly, že tyto dotace mohou vést k pokřivení tržního prostředí a monopolizaci na trhu.
„Dotace jako vždy získají pouze někteří a většina na ně nedosáhne vzhledem ke složitosti zpracování, nedostatečnému času pro přípravu a realizaci, nejasnostem v podmínkách jejich získání i špatným analýzám trhu ze strany Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ)... Jak je možné, že dotace mohou získat velké firmy, které mají největší infrastrukturu v zemi a miliardové zisky?" uvedl Jaroslav Polívka, který podniká v oblasti výstavby optických sítí v rozhovoru pro server Lupa.cz. Hrozí tak, že dotace podpoří jen vyvolené firmy a poškodí malé hráče na trhu.

Výstavba nových jaderných bloků

Nová vláda se také zavazuje připravit projekt výstavby nových bloků jaderné elektrárny. Zatímco ještě před deseti lety mělo smysl uvažovat o jaderné energetice jako o rentabilním a levném zdroji energie, v současnosti může výstavba jaderných reaktorů přijít ČEZ velmi draho. Důvodem je skutečnost, že po havárii ve Fukušimě došlo k prudkému růstu nákladů na bezpečnost jaderných elektráren a jejich výstavba se tak již nevyplatí. Své o tom vědí Britové, kteří se rozhodli dostavět jadernou elektrárnu Hinkley Point. Výstavba této elektrárny by se nikdy při současných cenách elektřiny nevrátila, britská vláda se tak rozhodla subvencovat výstavbu elektřiny a zavedla výkupní cenu za 1 MWh ve výši 92,5 libry, což je přibližně třikrát více než je cena elektřiny na energetické burze. Britové tak mohou očekávat výrazně vyšší účty za elektrickou energii. Stejný scénář by mohl potkat i Čechy.
I u dostavby Temelína totiž ČEZ požaduje garanci výkupních cen - a to dokonce na 60 let dopředu. Mluví se přitom o tak vysoké garanci, která by dosahovala dvojnásobku současných cen silové elektřiny na burze. Lidem a firmám by tak výrazně narostly náklady za elektřinu. 
V současnosti také stále není rozhodnuto, zdali zamýšlené nové bloky postaví samotný ČEZ, nebo se na výstavbě bude finančně podílet i stát. V případě, že jaderné elektrárny bude ČEZ stavět svépomocí, pak budou silně poškozeni akcionáři firmy a hrozí, že hodnota akcií prudce propadne. V případě, že se projektu ujme stát, pak výstavbu, která se může prodražit (výstavba jaderných elektráren v Evropě nabírá zpozdění a náklady jsou i několikanásobné oproti původním odhadům), zaplatí z podstatné části i daňoví poplatníci.

Neúměrné utrácení

Vládní programové prohlášení se dále snaží jít na ruku nejrůznějším skupinám obyvatelstva na úkor ostatních daňových poplatníků. Učitelům mají kupříkladu do roku 2021 vzrůst platy na 150 procent jejich stávající výše. Kde se na to potřebné miliardy najdou už ale programové prohlášení neprozrauje. Zároveň má také dojít k novele zákona o důchodovém pojištění, která zvýší základní výměru důchodu na 10 procent průměrné mzdy. Důchody mají také růst o tisíc korun lidem nad 85 let. Tyto opatření přitom mohou dostat důchodový účet do enormních deficitů. Pokud tento účet bude oddělen, pak na něm, jak již bylo řečeno, nebude ze samého principu dostatek peněz.  Vláda chce na základě návrhu hnutí ANO zavést i slevy z jizdného ve vlacích a autobusech pro seniory nad 65 let a žáky a studenty do 26 let věku, a plánuje zvyšovat i výdaje na obranu, ač programové prohlášení nenabízí žádný konkrétní plán, jak budou peníze utraceny, ani kde se vlastně vezmou.

 

Neúměrně utrácení veřejných peněz znamená pro podnikatelský sektor velmi špatnou zprávu. Při vysokých hospodářských růstech se budou vytvářet deficitní rozpočty. Nedojde ke snížení státního dluhu a podnikatelé či zaměstnanci se nedočkají nižších daní.

Shrnutí

Velká část konkrétních opatření, která v programovém prohlášení vlády najdeme, povede k populistickému utrácení a zhoršení rozpočtové situace. Problematická jsou především opatření, kterými si vláda kupuje důchodce a vydává se řeckou cestou krátkodobého nakupování voličů, ale jejich poškození v dlouhodobém horizontu. Dostavba jaderných elektráren sice nejspíše potrvá nejméně deset let, vláda však může o tomto kroku rozhodnout a utratit na přípravy miliardy korun. Za velmi nereálný lze pokládat závazek, že při  včech těchto slibovaných opatřeních se bude udržovat vyrovnaný rozpočet. Celkově nová vláda může, spíše než cokoliv jiného, snížit ekonomickou svobodu v zemi a snížit potenciál hospodářského růstu v dlouhodobém horizontu.
Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas.
ROZUMÍM