Sdílejte
S blížícím se létem přichází analytický evergreen – ceny pohonných hmot. Metodika předpovědi vývoje cen bývá sice někde na pomezí předpovědi počasí a horoskopu, nicméně to, že, se benzín bude zdražovat je téměř jisté. Důvod k této jistotě je prostý - vysoká daňová zátěž.
autor Jan Palička, Martin Slaný
Komentář
05.06.2018
Konečnou cenu benzínu a nafty ovlivňuje řada faktorů. Jsou to tržní faktory jako je například cena ropy, kurz koruny k dolaru, náklady na distribuci, nebo zisky rafinérií, přepravců i konečných obchodníků. Velký vliv na cenu mají ale i – eufemisticky označované – administrativní faktory, což není nic jiného než daně. Ty jsou v českém prostředí velmi vysoké a konečnou cenu tak určují zcela zásadně.
Sečteme-li výši spotřební daně (která se počítá na litr pohonné hmoty) a DPH (která se odvíjí od konečné ceny), tvoří tato daňová složka při dnešní průměrné ceně benzínu 32,50 korun (data CCS) přes 60 %, u nafty je to o něco méně (díky nižší spotřební dani), ale stále tvoří většinu téměř 56 %. Tento vysoký podíl daněmi ovlivněné ceny způsobuje, že výkyvy v tržních faktorech mají větší dopad i do konečné ceny pohonných hmot na čerpacích stanicích. A v posledním období všechny tržní faktory táhnou cenu pohonných hmot vzhůru.
Cena surové ropy (pro české prostředí je nejpodstatnější ropa typu Brent) v posledním období prudce roste. Nyní dosahuje 80 dolarů za barel (jeden barel = asi 159 litrů), ještě na počátku března tohoto roku to ale bylo 64 dolarů a před rokem se cena ropy pohybovala kolem 55 dolarů. Její cenu vytahuje jednak světová poptávka (určena zejména slušným hospodářským růstem světové ekonomiky a vysokou poptávkou z hlavních ekonomických center) a jednak omezená nabídka, kterou způsobuje omezení její produkce ze strany ropného kartelu OPEC a Ruska, ale i zahraničně-politické vlivy jako vývoj situace v Iránu, v Sýrii či ve Venezuele.
Tato ropa se nakupuje za dolary, a tak výrazný vliv pro českou koncovou cenu má nejen cena samotné suroviny, ale i měnového kurzu koruny vůči dolaru. Loňský růst cen ropy posilující koruna vůči dolaru brzdila (ještě před rokem byl kurz koruny k dolaru 23,7, na počátku března 20,9), v posledních měsících ale koruna vůči dolaru oslabuje a nákup ropy se tak zdražuje (nyní je kurz 21,8 koruny za dolar).
Štěpán Křeček @stepankrecek
25.05.2018 09:33
O prázdninách by se cena benzínu měla pohybovat pod úrovní 34 korun za litr. Nafta pak bude v průměru o korunu levnější.
Podrobnější analýzu naleznete ve videu (v čase 25:20): ceskatelevize.cz/porady/1141237…
Ceny ovlivňují i opakující se sezonní výkyvy v poptávce. Blížící se léto znamená příchod motoristické sezóny, podpořený vysokým růstem mezd a nízkou nezaměstnaností, což zvyšuje ochotu lidí utrácet za cestování a tím i za pohonné hmoty. Cena nafty naopak výrazné sezónní výkyvy nezažívá, neboť její velká část se spotřebovává v nákladní a hromadné osobní přepravě (mimochodem spotřeba nafty je u nás asi 2,5 krát větší než benzínu), za to je více závislá na hospodářském cyklu.
Současná konjuktura ovlivňuje pozitivně poptávku v odvětvích náročných na spotřebu nafty. Poptávku zvyšuje také nárůst kamionové přepravy. Naopak vliv marží prodejců je – na rozdíl od obecně převažujícího názoru – velmi malý. Silně konkurenční prostředí (vysoká hustota čerpacích stanic, homogenní produkt a žádný silný hráč, který by obsadil většinu trhu) způsobují, že marže prodejců se dlouhodobě pohybují kolem 3 %.
Tomáš Pajonk @TomasPajonk
17.05.2018 16:30
novinky.cz/ekonomika/4722…
Až se někdo bude vztekat, že zdražil benzín a nafta, ukažte jim prosím jednoduchý výpočet:
pořizovací cena 1 litr benzinu = 32 Kč
- DPH 21% (5,55 Kč)
- spotřební daň (12,84 Kč)
cena benzinu očištěná od daní = 13,6 Kč
To znamená, že 57,5% ceny tvoří daně.
Litr benzínu poprvé od srpna 2015 stojí přes 32 korunnovinky.cz
Ekonomové a analytici se předhánějí v odhadech růstu ceny, ale se všemi takovými „přesnými" predikcemi je to vždy sporné. Zda se vyšplhá cena benzínu až na 38 korun za litr (což byla nejvyšší cena v roce 2012), jak někteří prorokují, nevím. Jelikož všechny uvedené faktory táhnou cenu vzhůru a snížení daní se rozhodně očekávat nedá, nejedno motoristické čelo se tak z vyšších cen v létě orosí.
Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas.
ROZUMÍM