Sdílejte
63. ročník mezinárodní pěvecké soutěž Eurovize zná svého vítěze. Diváci mohli ale v uplynulých letech poznat i nemilou realitu tohoto hudebního klání. To, že se jedná o hudební estrádu, asi nikoho nepřekvapí. Problém ale nastává, když se do pop music začne plést politika.
Komentář
13.05.2018
Ač by se mohlo zdát, že téměř 30 let od pádu Železné opony pestrobarevným estrádám typu Ein Kessel Buntes odzvonilo, opak se zdá být pravdou. Eurovize a jí podobné soutěže si stále naleznou své publikum, které vlastně ani žádné závratné pěvecké kvality nepotřebuje a chce se prostě jen bavit a u obrazovek si oddechnout od problémů všedních dní a pomyslně „vypnout" a moc nepřemýšlet. I těmto lidem nicméně hází Eurovize pod nohy jeden velký klacek jménem politika. O tu se totiž v posledních ročnících hraje mnohem více než o nějaké zpívání. A divákům to pochopitelně není příliš po chuti.
V roce 2014 zvítězil v Eurovizi rakouský zpěvák Thomas Neuwirth. Že vám jméno nic neříká a nic jste od něj neslyšeli? Neuwirth totiž zpívá v ženských šatech pod pseudonymem Conchita Wurst, což ostatně významně ovlivnilo jeho výhru. Vousatá „zpěvačka" potěšila všechny LGBT aktivisty a byla prezentována jako výhra tolerance k sexuálním menšinám. O dva roky později se vítězkou stala ukrajinská umělkyně Jamala. Opět nešlo ani tak o to, jak zpívala, ale o to, o čem zpívala. Tklivé vystoupení s ukrajinskou vlasteneckou písní očividně zaujalo v době po ruské anexi Krymu více než sebelepší vystoupení ruského interpreta. Je jedno, že Rus byl před dvěma lety lepší zpěvák. Do souboje hudebního dobra a zla byl přiřazen na špatnou stranu a měl tak prostě smůlu. Zpívat sice uměl, ale politicky mu to nemyslelo.
Skoro emigrant 🇨🇿 @ZdenekVoda
11.05.2018 19:52
ABBA aneb když soutěž Eurovize ještě vyhrávali chlapi,co vypadali jako chlapi,se ženskými,které,světe div se,nejenom neměly vousy,ale které dokonce vypadaly jako opravdové ženské! Prostě ta předjunckerovská a předobamovská hnusná doba,kdy kluci balili holky a holky zase kluky!👍
Letošní ročník nebyl moc jiný. Výherkyní se stala izraelská zpěvačka Netta. Nebudu hodnotit její podivné vystoupení s tanečníky, jejichž pohyby ze všeho nejvíce připomínaly slepici (mim Čejka zajisté ocenil), pozastavím se nad atmosférou, která klání provázela. Vzhledem ke geopolitické situaci mnoho lidí volalo po bojkotu izraelské umělkyně, protože Izrael je těmito lidmi vnímám jako „ten zlý". Zvítězil nicméně tábor proizraelských fanoušků, kteří se naopak na sociálních sítích mobilizovali, aby pro Nettu hlasovali jen proto, aby zvrátili její bojkot. Zpěv byl opět odsunut na druhou kolej.
Petr Paulczyňski @paulczynski
12.05.2018 19:43
Via FB: Velká cena Eurovize mi připadá jako Prague Pride se zastávkou v koncertní hale. Nevidím v tom rozdíl.
Nijak se netajím svými silně proizraelskými postoji a všudypřítomný bojkot všeho izraelského je mi z duše odporný. To ale neznamená, že se budu radovat z opačného extrému, tedy protlačení izraelské soutěžící k výhře jen proto, že je Izraelka. Hudba odedávna sloužila jako nástroj politické moci i politického protestu, viz i u nás protežovaní prorežimní umělci nevalných kvalit a proti nim stojící underground (často také nevalných kvalit, ale aspoň protestní). Dělat si ale na vyjadřování toho správného politického postoje multimilionový byznys (kterým Eurovize bezpochyby je) a tlačit politickou agendu divákům do hlav pestrobarevně zaobalenou jako hudební soutěž zavání propagandou. Naštěstí propagandou natolik průhlednou, že ji odhalí i nepříliš důvtipný divák estrády. A není pak taková propaganda, stejně jako celá Eurovize, vlastně zbytečná?
Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas.
ROZUMÍM