Sdílejte
Policista Šimon Vaic stane před soudem. Čím se provinil, že mu hrozí až dva roky ve vězení? Dělal svou práci a zakročil proti recidivistovi. Zákrok byl ale shledán nepřiměřeným a naplnění hesla "pomáhat a chránit" se tak může policistovi vymstít. Případ je smutnou demonstrací toho, jaké poměry u našich bezpečnostních sborů panují.
autor Lumír Němec
Komentář
09.10.2018
Policie má i přes veškeré své snahy problémy s naplněním a navýšením stavu policistů. Někteří se diví, proč u policie chce sloužit tak málo lidí i přes benefity, které služba u policie nabízí. Je finanční ohodnocení ale to jediné, co od práce očekáváte? Pro někoho ano, pro někoho ne. Pro některé je důležitější, aby je práce bavila, přinášela jim uspokojení a naplnění. U policie to platí dvojnásob. Práci policisty dělat pouze pro peníze nemůžete. Za prvé si jinde můžete vydělat více. Za druhé rychle zjistíte, že vám riskování života a zdraví za ty peníze nestojí. Většina policistů svou práci nedělá pro peníze, ale také to neberou jako poslání. Prostě dělají něco co je baví. Bojují s nepravostí, pomáhají lidem a berou za to peníze. Riskují zdraví a život, slouží v noci, o víkendech a svátcích, dělají přesčasové hodiny, velmi často to odnáší rodina. Za svou práci neočekávají vděk. Ale jednu z věcí kterou očekávají je to, že budou mít ve své práci zastání, což se bohužel ale často neděje.
Myslím, že případ obviněného policisty Šimona Vaice je přímo ukázkový. Tento mladý policista stane před soudem s obviněním z těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti. Hrozí mu až dva roky vězení. Člověka by napadlo, že někoho nechal vypadnout z okna policejní služebny nebo že někoho postřelil neopatrnou manipulací se služební zbraní. Pak by to obvinění mohlo mít logiku. Obvinění tohoto policisty, ale logiku nemá a naopak zavání  Kocourkovem.
Co vlastně provedl? 16.července loňského roku mladý motorkář, který měl mimochodem již několikátý zákaz řízení, což policisté věděli, nerespektoval pokyn policejní hlídky k zastavení a vysokou rychlostí se řítil ulicemi Prahy. To, že touto svou riskantní jízdou ohrožoval ostatní účastníky provozu, je vcelku jasné. Motorka řítící se ulicemi města více než stotřicetikilometrovou rychlostí může napáchat pěknou paseku. Jeho zběsilou jízdu ukončil právě policista Šimon Vaic, když mu přehradil cestu služebním vozidlem. Motorkář zátaras nerespektoval a svou jízdu ukončil nárazem do vozidla a způsobil si těžká zranění. Normální člověk by si řekl, že má co chtěl, lezl na motorku bez papírů, ujížděl před policajtama a rozbil si hubu, ještě, že nikoho nezabil. Ovšem GIBS a státní zástupce to vidí jinak. Obvinili Šimona Vaice, že použil vozidlo jako zatarasovací prostředek a nepokusil se motorku zastavit jinými méně radikálními prostředky. A já se stejně jako mnozí kolegové obviněného policisty ptám, jakými méně radikálními prostředky?
Týdeník Policie @tydenikpolicie
02.10.2018 14:30
VYJÁDŘENÍ PODPORY PRAŽSKÉMU POLICISTOVI

"Tímto bych chtěla jménem svým, jménem kolegů Služby kriminální policie a vyšetřování Žďár nad Sázavou a jistě i jménem dalších policistů Policie ČR vyjádřit podporu našemu kolegovi Šimonu Vaicovi, který nyní čelí obžalobě za to, že dne 16.7.2017 v Praze Holešovicích po několikakilometrové honičce zastavil ujíždějícího motorkáře, který má na svém kontě již několik zákazů řízení a to tak, že mu cestu zahradil služebním vozidlem, do kterého muž narazil cca ve 130 km rychlosti a při tomto se zranil. Tímto svým činem zabránil motorkáři v páchání další trestné činnosti a bezesporu tak dostál poslání policisty, tím, že chránil život a zdraví ostatních účastníků silničního provozu a nejen jich, čímž mu patří velké poděkování.
PS: Věříme, že soud vynese spravedlivý rozsudek a že se opět vrátíš mezi naše řady, kam bezesporu patříš. Díky Šimone!"

K vyjádření podpory se připojuje i redakce Týdeníku Policie. Držíme palce a věříme, že spravedlnost není slepá.
V §52 Zákona o polici jsou taxativně vymezeny donucovací prostředky, tedy jen tyto smí policista použít. Použití zatarasení vozidlem, zastavovacím pásem nebo vytlačování vozidlem jsou zde uvedeny. A také jiné jistě méně radikální prostředky, ale nejsem si jist že hmaty a chvaty nebo vytlačování štítem by rozjetou motorku zastavilo. K zastavení vozidla se tedy kromě zátarasu hodí zastavovací pás nebo vytlačení vozidlem. A který z těchto prostředků je méně radikální? Já si myslím že pro motorku je zastavovací pás nebo vytlačení mnohem více radikální než použitý zátaras vozidlem. Vozidlo alespoň vidíte a máte možnost zastavit, pásu si nevšimnete a proražení obou pneumatik při vysoké rychlosti na motorce bude mít pravděpodobně fatální následky. O tom co se stane, když ve sto třiceti naberete motorkáře vozidlem, je zbytečné se rozepisovat.
Takže ať už by policista Šimon Vaic uděl cokoliv, vždy by to mohlo být považováno za neadekvátní řešení. Jediné, co by zřejmě mohl udělat správně, je motorkáře nechat projet a dál řítit se vysokou rychlostí ulicemi města. A mohl by jenom doufat, že motorkář při této své šílené jízdě nezabije maminku na přechodu, protože pak by ho ještě mohli obvinit, že měl konat a nekonal.
Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas.
ROZUMÍM