Sdílejte
Německo pokračuje ve svém tažení za zákaz vjezdu dieselových automobilů do měst. Tato snaha německých Zelených by se nicméně mohla stát jedním z největších paradoxů moderní doby. Německo jako průmyslová velmoc by samo sobě mohlo zakázat svůj nejúspěšnější produkt.
autor Marian Kechlibar
Komentář
04.10.2018
Německé hnutí za zákaz provozu dieselových motorů ve městech je dítětem zelené větve německé politiky. U našich západních sousedů jsou Zelení i na evropské poměry mimořádně silní, podle aktuálních žebříčků preferencí zhruba desetkrát silnější než u nás. Sedí na mnoha radnicích a také v některých zemských vládách. Účast na vládě spolkové v podobě „Jamajky" (CDU/CSU + FDP + Zelení) jim zatím znemožnila neochota liberálních demokratů obětovat příliš mnoho principů ze svého předvolebního programu. Není ale velkým tajemstvím, že současná kancléřka by si se Zelenými rozuměla velmi dobře, možná i lépe, než se sociálními demokraty nebo s CSU, se kterými momentálně vládne.
Ve zhruba sedmdesáti německých městech je překročena maximální povolená koncentrace oxidů dusíku. Nejhůře postiženými metropolemi jsou Mnichov, Stuttgart a Kolín nad Rýnem. Zákazy, které v současné době radnice jednotlivých měst plánují zavést, jsou umožněny rozhodnutím správního soudu v Lipsku. Ten se věcí zabýval poté, co sdružení Deutsche Umwelthilfe zažalovalo města Stuttgart a Düsseldorf za to, že nepostupují proti znečištění vzduchu dostatečně rázně. Podle rozsudku z Lipska mají tato města právo zavést zákazy vjezdu pro auta s dieselovými motory. Jediná kategorie, která může zatím počítat s výjimkou, jsou vozy kategorie Euro 6 (skutečnou jistotu poskytuje však až norma Euro 6d). Aut kategorie 5 a nižší, která budou zákazem postižena, je v Německu zhruba dvanáct milionů.
Seznam měst, která zavedou zákazy dieselů, není dosud konečný, ale nejspíš jich bude aspoň čtyřicet. Za určitých okolností k tomu mohou být veřejností i právně donucena, nezdaří-li se jim dosáhnout poklesu emisí pod přípustnou mez. Jelikož většina majitelů osobních aut, a to i na venkově, někdy do města jezdí, lze očekávat „velký výprodej do ciziny" – auto, které nesplňuje normu Euro 6, už si v Německu zákazníci nebudou chtít koupit, takže jediným možným odbytištěm bude zahraničí. Na silnicích v České republice se tato skutečnost nepochybně projeví.
Info.cz @infocz_web
27.02.2018 18:05
Zákaz dieselu? Němci sklopí uši i před bizárem, máme nejčistší auta v historii, říká expert. #Nemecko #diesel #zakaz
Zákaz dieselu? Němci sklopí uši i před bizárem, máme nejčistší auta v historii, říká expertInfo.cz
Nynější vlna zákazů dieselů poněkud koliduje se skutečností, že německá vláda dlouho prodej dieselových aut vysloveně podporovala. Automobilový průmysl je pro životaschopnost německé ekonomiky klíčový a dieselová auta mají také o něco nižší spotřebu a vypouštějí méně oxidu uhličitého. Jelikož hněv potrefených zákazníků – a voličů – by v dnešních politicky těžkých časech mohl vést k dalšímu poklesu preferencí vládních stran, vyvíjejí v Berlíně snahu o to, aby přechod byl co nejměkčí. Podstatou změkčení má být přenesení části nákladů na samotné automobilky. Podle představ politiků by výrobci automobilů měli být povinni buď zajišťovat zvýhodněnou přestavbu starších vozidel na normu Euro 6, nebo dávat značné slevy (pět až deset tisíc euro) těm zákazníkům, kteří u nich vymění starší vůz za nový.
Zejména Zeleným však tento zákaz nestačí. Podle jejich ideálních představ by od roku 2030 měl v Německu platit kompletní zákaz výroby nových aut se spalovacími motory, benzínových i dieselových. Jen tak lze podle nich naplnit německé závazky podle pařížské dohody o ochraně klimatu. Zakázaná spalovací auta by měly ideálně nahradit elektromobily. Těch bylo k prvnímu lednu 2018 v Německu ale registrováno jen 54 tisíc, i když jejich počet roste.
Středové a pravicové strany kritizují tento koncept jako nereálný a pro životní prostředí spíše škodlivý. Technologie elektrických aut dosud není tak daleko, aby mohla spalovací motory nahradit. Navíc v oblasti elektroaut, na rozdíl od spalovacích technologií, německé automobilky rozhodně nejsou na světové špičce. Výroba baterií je také dost drahá a zatěžuje životní prostředí různými odpady – pravda, převážně v rozvojovém světě, čili bezpečně daleko od německé ulice a mimo každodenní obzor německých voličů.
Honza Palička @HonzaPalicka
04.10.2018 12:10
Němečtí Zelení by chtěli zakázat diesely a nahradit je elektromobily. Zároveň chtějí zakázat jaderné a uhelné elektrárny. Kde se bude brát elektřina pro ty elektromobily? Z plynu přivedeného ruským Nordstreamem? Gratuluju soudruzi, to se vám zase něco povedlo.
Rovněž infrastruktury pro přechod na elektrický provoz se nedostává. Případná síť dobíjecích stanic by musela být obrovská, o nezbytném posílení dálkových rozvodných tras ani nemluvě. Ti samí Zelení, kteří požadují přechod na elektrické vozy, chtějí zakázat výrobu elektřiny v uhelných elektrárnách (jaderné už se odstavují) a přejít na obnovitelné zdroje. Opravdu ale utáhnou větrníky a solární panely veškerou spotřebu domácností, průmyslu i budoucích elektroaut? Pravděpodobně ne a zbytek elektřiny bude buď nutno dovážet z okolních zemí, nebo doplňovat plynovými elektrárnami spalujícími rovněž dovezený zemní plyn. To by znamenalo posílení strategických závislostí na cizině, včetně Ruska.
Politická hvězda Zelených v Německu poslední dobou stoupá - zhruba stejným tempem, jakou na opačném konci spektra posiluje protiimigrační AfD. Jelikož na rozdíl od AfD jsou Zelení ostatními partajemi vnímáni jako zavedená, systémová strana, znamená jejich vzestup, že budou častěji zváni do vládních koalic na zemské a možná i spolkové úrovni, aby AfD mohla být udržena v opozici. Tím se prostor pro jejich požadavky bude rozšiřovat. Pokud však Zelení prosadí svoje představy natolik tvrdě, že se jim německý automobilový průmysl nedokáže přizpůsobit, mohli by podkopat prosperitu Spolkové republiky natrvalo. Byl by to vrcholný paradox moderní doby: průmyslová velmoc zakázala sama sobě používat svůj nejúspěšnější produkt.
Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas.
ROZUMÍM