Sdílejte
Volby jsou za námi a tak si po několika měsících můžeme odpočinout i od předvolebních kampaní. Jaké byly ty letošní? Pro ZDROJ.CZ je zhodnotili politologové Matěj Trávníček a Miloš Gregor a marketingoví experti Jakub Horák, Petr Václavek a Michael Skřivan. Které kampaně považují za nejpovedenější, které za nejméně zdařilé, jaký mají názor na bizarnost kampaní a co podle nich můžeme očekávat v budoucnosti?
Zpravodajství
11.10.2018

1) Která z kampaní, ať už v komunálních volbách nebo v senátních, vás nejvíce zaujala a proč?

Matěj Trávníček: Kampaně probíhaly dost decentralizovaně. V podstatě si každá stranická buňka v každé obci dělala kampaň podle sebe. Snad s výjimkou ANO, které představilo ty tolik parodované vizuály o telefonním čísle na Andreje Babiše. Osobně je však považuji za vydařené, protože dokázaly dobře využít popularity premiéra u voličů ANO a propojit s ním lokální kandidáty.

Miloš Gregor: Asi nebudu nijak originální, ale byla to kampaň ANO. Byl jsem zvědav, jak voliči uvěří kampani, která se pro jednotlivá města „ušila" v Praze a v ostatních městech si jen na billboard nahráli příslušnou fotku lokálního kandidáta. I hesla a slogany byly velmi obecné a generické, bez větší snahy je přizpůsobit lokálním podmínkám. Jak ale vidíme z výsledků voleb, pro voliče ANO to nebyl příliš problém. Dokonce i v Praze, kde byl výkon ANO za uplynulé 4 roky tristní, získalo hnutí přes 15 %.

Jakub Horák: Za mě si nejvyšší ocenění odnese kampaň hnutí Praha sobě. Na můj vkus je to trochu moc zelené, cyklistické a kape z toho až moc příliš dobra. Ale i mě nakonec Čižinský přesvědčil, že to myslí upřímně, že má výsledky a že to hnutí upřímně chce měnit věci k lepšímu. Jejich petice a počet podpisů, které nasbírala, to byl fenomenální výkon. Závěrečné vyhranění se vůči ODS a ANO byl výborný strategický tah.

Petr Václavek: Upřímně? Všechno to letos bylo z kategorie "same shit, different name". Moc rád bych napsal něco jiného, ale nemám jak.

Michael Skřivan: Praha sobě měla skvělý vizuál a až na pár slabších přešlápnutí drželi jednotný styl, což se u většiny stran říct nedá. Dost mě bavil start horké fáze ANO, vypadalo to moderně a fresh. Bohužel témata a projekty šly v Praze dost mimo.

2) Kterou z letošních kampaní považujete za nejméně zdařilou a proč?

Michal Blaha @michalblaha
07.10.2018 07:58
Volební výsledky a odhadované náklady na volby v Praze.
10x více peněz ani extra PR team to prostě neurvaly. Sorry jako. #volby2018

Matěj Trávníček: Možná překvapím, ale z parlamentních stran je to KDU-ČSL. Kampaň lidovců jsem na rozdíl od ostatních sněmovních stran prakticky vůbec nezaznamenal.

Miloš Gregor: Obecně můžeme říci, že se nepovedla kampaň ČSSD. Ta v letošních volbách byla v podobné situaci jako ODS v roce 2014. Také zažila odliv členů a kandidátů, také měla kandidáty, kteří se za stranickou barvu spíše styděli. Zároveň je na tom však hůře, neboť ODS v roce 2014 už měla jednotné vedení, jen potřebovala čas, aby získal zpět důvěru členů a voličů, ČSSD je dnes rozhádaná od místních buněk až po vedení. Je nečitelná, voliči neví, co od ní čekat.

Jakub Horák: Vlastně mě moc nezaujala kampaň Pirátů. Na rozdíl od parlamentních voleb, kdy přišli s nápadem na vězeňský autobus, nedokázali ovládnout mediální prostor. Nic to samozřejmě nemění na tom, že jde o novou značku, která má obrovskou sílu, a z toho plyne i její úspěch. Podobně jako v případě Praha sobě u nich neexistují pochybnosti o korupci, takže se společně stali symbolem změny. I jejich lídr Hřib se v průběhu kampaně znatelně zlepšil.

Petr Václavek: Za ty nejméně zdařilé považuji kampaně dvě, a musím přiznat, že jejich fail mě neslutečně těší. SPD a KSČM to projeli na celé čáře, díky bohu. Už jsem se o nás začínal bát.

Michael Skřivan:  Jednoznačně ČSSD, z toho, co předvedli, je na první pohled patrné naprosté nepochopení situace, které jen prohlubuje předsmrtnou křeč, v níž se ČSSD nachází.

Žížala @BlanikZ
18.09.2018 18:02
U Městského soudu v Praze dnes společnost @lidl požádala o předběžné opatření, kterým by soud zastavil probíhající předvolební kampaň @CSSD kterou není možné odlišit od marketingových akcí diskontního řetězce.

3) Jakou z kampaní hodnotíte jako nejbizarnější? Myslíte, že kampaně v posledních letech nabývají na bizarnosti?

Matěj Trávníček: Na poli bizáru hrála letos prim brněnská ČSSD. Kandidát na primátora Oliver Pospíšil vylézající z popelnice jde jen těžko něčím trumfnout. Tato kdysi hrdá strana se propadá do zoufalství spolu s tím, jak v mnoha městech a obcí hraje o své bytí a nebytí. V době, kdy je skoro každý na Facebooku a skoro každý má u sebe v mobilu foťák a kameru, je mnohem snazší vyrábět obsah, jehož publikování by kandidátům rozmluvili i v garážové reklamce. Takže se pak nejde divit, že lidová tvořivost má žně.

Miloš Gregor: Osobně nemám rád tyhle přehlídky volebních bizárů. Míchají se totiž dohromady profesionální kampaně, kde se na sebe strana cíleně snaží strhnout pozornost, s nepovedenými kampaněmi celostátních stran a prezentací lokálních uskupení bez financí, personálních kampacit a zkušeností, která si kampaň stloukají sama na koleni.

Jakub Horák: Nejbizarnější byl zřejmě brněnský náměstek za ČSSD Oliver Pospíšil, který lezl z popelnice. Z toho špatného pohledu vedla hodně ošklivou bizarní kampaň SPD v Praze, kdy nepravdivě osočovala Piráty a ostatně i mě. Dost špatné reakce měla i závěrečná kampaň ODS "pořádek proti anarchii", alespoň pokud lze soudit podle komentářů na jejich FB stránkách. Je samozřejmé, že tato kampaň nebyla namířena na liberály, ale na konzervativnější voliče, kteří by jinak mohli inklinovat až k SPD. Řečeno s Franz Josef Straussem, zřejmě napravo od ODS má stát už jen zeď.

Petr Václavek: Největší bizár pro mě byl byl tanečník Vokřál v brněnském parku, ale to vlastně do Brna tak nějak patří, takže za mě cajk.

Michael Skřivan: Nejbizarnější z velkých stran bylo duo ČSSD a SPD. SPD bylo klasicky zcela mimo mísu a ČSSD doplatila na rozpolcenost uvnitř strany a chybějící komunikační infrastrukturu, která by dávala kampani jednotný ráz, proto vznikaly podivnosti, kde kandiát za ČSSD vylézal na důchodkyni z popelnice a řval na ní, že už na ní čeká. Obklopovaly nás lokální super bizáry, například plakát, kam si jen trojice postarších kandidátů prostě dala nascanované fotky z občanek.

FORUM 24 @FORUM_24
20.09.2018 16:30
VIDEO: Brněnský primátor za ANO Vokřál natočil volební klip. Rapuje a trsá
buff.ly/2pq5VSa

4) Fungují vůbec různé cíleně bizarní klipy nebo volební songy? Nebo jde jen o virál, kterému se voliči spíše vysmějí, ale na výsledcích voleb se nijak neprojeví?

Matěj Trávníček: Virály jsou fajn. Zvyšují povědomí o kandidátech, pokud ale ten kandidát, respektive strana, ze sebe udělají idioty, tak jim to přirozeně na výsledku moc nepomůže, ale spíše uškodí

Miloš Gregor: To je právě ono. Každá z těch kampaní je úplně jiná. Lídr strany lezoucí z popelnice je něco, co nikdy nemělo spatřit světlo světa. Kandidátovi i celé straně to jen uškodilo. Tancující primátor Vokřál je úsměvný, ale je na hraně trapnosti. A to je důležité – ne za hranou. Takže většinu lidí pobaví a vlastně voličům ukáže, že si ze sebe umí udělat srandu. S volebními songy se to má podobně: Barva tvého hlasu od Zelených v minulosti byla skvělým prvkem kampaně, rap Jaromíra Duška vzbuzobal u voličů výsměch. A jak chcete získat důvěru lidí, kteří se vám smějí?

Jakub Horák: Funguje to. I já díky muži z popelnice vím, že v Brně ČSSD nabízí odpady zdarma. O tom, co nabízejí jiné strany v Brně, nevím nic. Velký zásah měl i hudební klip brněnského primátora Vokřála, docela se mi líbil. Sice nevím, co nabízí, ale v případě ANO je to stejně jedno - hlavně že působí sympaticky. Jakýkoli virál funguje.

Petr Václavek: Teď už jsou známé výsledky, takže si každý může najít a sám posoudit co a jak fungovalo. Mně to obecně příjde fajn mít kolem takové blázny, alespoň je v předvolebním období čemu se zasmát.

Michael Skřivan: Mě osobně podobné předvolební počiny docela uráží a myslím si, že volební songy a bizáry nefungují. Jediný dobrý počin byl pirátský song. Pokud má ale strana jinak celkově dobrou komunikaci, tak drobný přešlap nevadí.

Poslední skaut™ @Posledniskaut
09.10.2018 18:59
Gratulace do Brna. Součástí nové brněnské koalice ODS - Piráti - ČSSD - KDU je ten pan Oliver Pospíšil, co lezl z popelnice a sliboval odpady zdarma.

5) Jak moc se změnily kampaně s příchodem sociálních sítí? Je snazší touto cestou oslovit voliče? Jak vidíte budoucnost předvolebních kampaní?

Matěj Trávníček: Online bude hrát čím dál větší roli, protože umožňuje efektivně cílit, navíc je v poměru třeba s billboardy dosti levný. Prostor pro zlepšování u nás vidím hlavně v lepší práci s daty, v lepším cílení a větším využití direct mailů. Bohužel spousta těchto věcí u nás naráží na i v evropském kontextu vysokou míru ochrany osobních údajů.

Miloš Gregor: Vše je rychlejší, zároveň politici i my jako voliči jsme možná trochu ukolíbaní dojmem, že se dá vše řešit, aniž bychom se zvedli od počítače. Ale opak je pravdou. Dřív se říkala okřídlená poučka, že volby nevyhraje nikdo, kdo si volební obvod neobšlápne. A i když přijímáme spoustu informací ze sociálních sítí, osobní kontakt s politikem, který si s námi podá ruku, je nenahraditelný. Takže čekám, že obě tyto složky budou stále důležitou součástí komunikace politiků s voliči.

Jakub Horák: Online bude dál hrát klíčovou úlohu pro segmentované kampaně, kdy je různým cílovým skupinám třeba sdělovat různá sdělení. Pokud si s tím opravdu vyhrajete, můžete nasadit desítky variant displejů. Obecně ale začínám pociťovat jistou únavu, která se onlinem šíří. Je tam příliš mnoho informací a vládne tam rozčarování a cynismus. Na FB není problém sehnat deset tisíc uživatelů na sbírání víček pro mambu zelenou, ale politicky zaměřené posty lidi zřetelně unavují. Poněkud lepší je situace, pokud probíráte konkrétní projekty, jak jsem to ve své minikampani zkusil já třeba s bazény u pražských náplavek. Tam se často rozvine velmi odborná debata. Letos se některé strany konečně odhodlaly i ke klasické kontaktní kampani, jaká probíhá například v Americe. Měl jsem tu možnost vyslechnout prezentaci kolegyně, která se správné postupy naučila v kampani francouzského prezidenta Macrona, a je to velmi účinné. Ne každý má na to nervy, obcházet domy a zvonit u dveřím, ale budoucím politikům nic jiného nezbyde. Správnou kombinací je tedy dělat kampaň ve veřejném prostoru a kontaktní kampaň - a sdílet to na online. A samozřejmě nic nenahradí kvalitní kandidáty. Většina lidí se stále rozhoduje podle jejich vystupování v televizních a internetových debatách.

Petr Václavek: Sociální sítě jsou hlavně nástrojem pro influencing, nedají se však zaměňovat se skutečným životem. Jeden kamarám říká, že být slavný na Facebooku je jako být bohatý v Monopolech. A já s ním naprosto souhlasím.

Michael Skřivan: Strany se musely přizpůsobit době a adaptovat na rychlejší kritiku a konfrontaci s voličem. Sociálné sítě mohou ovlivnit některé subjekty, ale zatím nic nepřekoná dobře odvedenou práci, která je vidět po dobu trvání mandátu zakončenou kontaktní kampaní, která by měla jet nepřetržitě a ne jen měsíc před volbami.

Marketing Journal @MjournalCZ
02.10.2018 13:33
Virtuální realita v podobě předvolebních slibů není u politických kampaní nic nového. Česká pirátská strana využila pro kontaktní kampaň ovšem tu, pro kterou potřebujete headset. buff.ly/2P0JLRD
Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas.
ROZUMÍM