Sdílejte
Facebookem otřásá kauza Cambridge Analytica. To, co se děje, ale není žádné velké překvapení. Jde o dlouhodobý problém, kde viníkem není ani tak analytická společnost, ale samotný Facebook a jeho uživatelé.
24.03.2018
Skutečně máme být překvapeni aférou Facebooku a firmy Cambridge Analytica? Nemyslím si. V mainstreamových médiích, alespoň těch zahraničních, proběhly informace o profilování na základě dat v sociálních sítích už před rokem a půl. V té době šlo dílem o oslavné články o inovativních technologiích, dílem o politologické úvahy o dopadech na volební kampaně. Aktuální aféra tak přichází poněkud s křížkem po funuse a milovníci filmu Vrtěti psem se pomalu ale jistě začínají rozhlížet po vojínu Schumannovi.
V pozadí aktuálního problému stojí fenomén, který je starý jako internet sám. Tento fenomén má zároveň určující dopad na fungování celé naší společnosti, tedy v podstatě celého euroatlantického civilizačního okruhu). Tím fenoménem je monetizace soukromí. Již od počátků internetu je velká část služeb, které jsou na internetu masově konzumovány, placena reklamou. Je to osvědčený model převzatý z „kamenných" mediálních domů, tedy z oblasti tištěné a televizní reklamy. Tento základní model se ale posledních 20 let přirozeně vyvíjí a přizpůsobuje se podmínkám a možnostem nosného média – internetu.
Jednou z klíčových vlastností, která přinesla revoluční možnosti, je schopnost ultrapřesné personalizace obsahu, a tedy i reklamního sdělení. To ale samozřejmě  vyžaduje detailní znalost preferencí konzumentů obsahu. Ta byla v dřevních dobách internetu získávána prostřednictvím nekonečných preferenčních dotazníků a dalšími metodami „starého světa". Pak ale přišel Google, který zjistil, že je schopen podobné preference sám odvozovat z historie vyhledávání. Dalším evolučním krokem se staly právě sociální sítě, které už přímo stojí na tom, že uživatelé zcela vědomě poskytují své osobní údaje veřejnosti, především provozovateli sociální sítě.
Daniel Dočekal @Medvidekpu
20.03.2018 19:23
Čerstvě napsáno a vydáno když už se řeší Cambridge Analytica. Zásadní nastavení ve Facebooku, přes které získávají údaje o vás tisíce firem a organizací. Jak tomu zamezit.
TIP#1040: Jak zamezit zneužití mých údajů z Facebooku aplikacemi třetích stran
TIP#1040: Jak zamezit zneužití mých údajů z Facebooku aplikacemi třetích stran365tipu.cz
V této perspektivě je pak technologie vyvinutá společností Cambridge Analytica jen dalším, zcela přirozeným evolučním krokem ve světě, kde soukromí dávno ztratilo význam. Údiv nad po právní stránce velmi pravděpodobně zcela legálním využitím osobních údajů se pak stává nemístnou reakcí. Nabízí se spíše otázka Cui bono? Tedy proč se tato aféra objevila právě nyní, komu má posloužit, a jaký je skutečný cíl tohoto mediálního veletoče.
Ostatně fundamentální otázky, které by měly logicky zaznívat, jsem v mediálním humbuku kolem této aféry zatím zaregistroval jen velmi okrajově. Ve světle aféry bychom se neměli soustředit na to, které volby byly nebo mohly být v minulosti ovlivněny cílenou komunikací s využitím pokročilé analýzy dat ze sociálních sítí. Měli bychom si položit především otázku, jakou hodnotu pro nás má naše soukromí. Zvykli jsme si platit za používání „bezplatných" služeb na internetu. Obchodní podmínky většina z nás ani nečte. Jak se ale nyní opět potvrdilo, nic takového jako „oběd zdarma" prostě neexistuje.
Tomáš Jirsa @tomasjirsa
19.03.2018 23:58
Zacina v tom byt zmatek. Rusti boti zvolili Trumpa v US a zaridili Brexit. Ale to jen do doby, nez se prislo na to, ze to vsechno udelala britska firma Cambridge Analytica.
Za ony "bezplatné" služby platíme vysokou cenu. Platíme ztrátou soukromí, ale především se výměnou za účet na sociální síti dobrovolně zříkáme možnosti získávat neovlivněné informace. Nabízíme klíč k našim preferencím a dáváme se všanc marketingové mašinerii. Mašinerii, která naše názory, postoje, nákupní zvyklosti, ale i politické preference a další hodnotové postoje formuje neustálým neviditelným tlakem na naše podvědomí.
Výběr toho, co na sociálních sítích uvidíme, a co tedy bude formovat naše informační zázemí, postoje a nakonec i hodnoty, předáváme výměnou za účet „zdarma" korporacím, o kterých nic nevíme a které mají vlastní agendu, i když třeba mají ve svém motu „nebuďme zlí". Ostatně, Google se tohoto mota v roce 2015 sám zřekl...
Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas.
ROZUMÍM