Sdílejte
Není už možné hrát diplomatické hry, prosazovat politickou korektnost v podnikání a je třeba to říct na rovinu. Snížení emisí CO2 o 35 procent, které si usmyslela EU a ministři členských států na rok 2030, silně zasáhne automobilový průmysl, který ztratí konkurenceschopnost.
Zpravodajství
04.11.2018
I tak by se dala interpretovat slova šéfa největší a nejvýznamnější evropské automobilky Volkswagen Herberta Diesse. „Šance, že bude německý automobilový průmysl za deset let ještě patřit ke světové špičce, jsou z dnešního pohledu přibližně padesát na padesát," uvedl.
Z automobilového průmyslu přitom není jediný, osmělili se i další nejvyšší manažeři. „Jestliže chce EU omezit emise CO2, fajn. Jenže elektromobily, jako biopotraviny, jsou dražší. A monopol na výrobu baterií má Asie," uvedl šéf skupiny PSA Carlos Tavares, podle kterého cíl na snižování emisí není realistický. Obdobně se také vyjádřil šéf BMW Harald Krüger.
Šéfové evropských automobilek byli přitom v minulosti ve svých vyjádřením značně diplomatičtí a zdrženliví a snažili se s evropskými byrokraty vycházet. Nyní je tomu jinak a nebojí se projevit svůj názor.
Domluvené snížení emisí CO2 o 35 procent, je přitom tvrdě vyjednaným kompromisem. Evropský parlament chtěl pokles emisí dokonce o 40 procent a některé členské země (například Lucembursko) prosazovaly snížení dokonce o 70 procent!
M.HORÁČEK🇨🇿🇷🇴 @HoracekMirek
03.10.2018 15:02
Europoslanci odhlasovali výrazné snížení emisí, automobilkám navzdory auto.idnes.cz/emise-limity-a… je rozumné tlačit do kouta EU úředníčky automobilový průmysl který jen v ČR zaměstnává 400 000lidí?

Prodeje skomírají

Ze stran šéfů automobilek se přitom nejedná o žádné poplašné zprávy. Naopak. Evropský automobilový průmysl už je tvrdě bit i v současnosti. Kvůli nové metodice EU na měření emisí a spotřeby automobilu WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure), která se týká všech registrovaných vozidel od prvního září, dochází k prudkému propadu prodejů aut.
V září letošního roku bylo na evropském trhu prodáno jen 1 091 220 vozů, tedy o 23,5 procenta méně než v loňském roce. Nejhůře jsou na tom automobilky, které mají rozšířené své portfolio motorizací – nejvíce byl proto zasažen Volkswagen, kde prodeje propadly dokonce o 52,2 procent a ztratil tak pozici evropské jedničky. Více automobilů, než VW, prodal například BMW či Mercedes, kde byl pokles nižší.
Český trh se taktéž propadu nevyhnul. Podle Svazů dovozců automobilů (SDA) činil pokles v Česku 28,1 procent, prodalo se celkově 14 532 aut.
Propad tradičních německých značek zasáhne také výrobu - v Německu by podle aktuálního odhadu německého svazu autoprůmyslu měla produkce automobilů propadnout o sedm procent na 5,3 milionů vozů.

Bídné vyhlídky

Země, které jsou závislé na automobilovém průmyslu, navíc čeká v příštím desetiletí velmi náročné období, které bude doprovázet hromadné propouštění. Poukazují na to nejen čeští europoslanci, ale také Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA), které se odvolává na zprávu FTI Consulting.

Podle nich bude mít opatření na snížení emisí „nesmírný dopad" na zaměstnanost. Argumentují především tím, že se automobilky budou muset zaměřit na elektroauta která jsou na údržbu a práci méně náročná. Suroviny k výrobě baterií, ale i samotná výroba, je z velké části alokovaná v Číně.  „Tato zpráva jasně ukazuje, že příliš přísné cíle pro oxid uhličitý i nerealistické kvóty pro prodej elektromobilů by mohly vést k vážným strukturálním problémům po celé EU," uvedl generální tajemník ACEA Erik Jonnaert. 

Na automobilovém průmyslu je přitom Česká ekonomika zcela závislá – podle UniCredit Bank podílí celkově na 13 procentech HDP. V celém sektoru pracuje v něm přes 126 tisíc lidí (navázáno je celkem 400 tisíc míst) a průměrná mzda zde dosahuje 37 399 korun a je tak o osm tisíc vyšší, než je celostátní průměr. Prosperující období českého autolandu ale možná už bude brzy minulostí. Osud amerického Detroitu nám může být blíže, než si myslíme. Tentokrát ho zaviní nikoliv chybná manažerská, ale politická rozhodnutí.
Aleš Chmelař @CZSecStateEU
05.10.2018 16:03
Nerealistické redukční cíle emisí CO2 z aut mohou ohrozit evropský automobilový průmysl, aniž by přinesly výsledky pro klima. To vysvětlují premiéři zemí V4 a Bulharska ve společném dopisu kancléři a předsedovi Rady EU @sebastiankurz. Finální rozhodnutí padne 9. 10. na Radě ENVI.
Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas.
ROZUMÍM